Звіт про освітню діяльність ЖГГ №1 за 2021/2022н.р.

Річний звіт

ЗВІТ

ПРО ОСВІТНЮ ДІЯЛЬНІСТЬ

ЖИТОМИРСЬКОЇ ГУМАНІТАРНОЇ ГІМНАЗІЇ №1

за 2021/2022 навчальний рік

 

У 2021/2021 навчальному році діяльність директора Житомирської гуманітарної гімназії № 1 була спрямована на реалізацію основних положень законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про основні засади мовної політики в Україні», Кодексу законів «Про працю», постанов Кабінету Міністрів України, наказів МОН України та департаменту освіти Житомирської міської ради відповідно до Статуту гімназії та чинних нормативно-правових документів у галузі освіти.

Колектив Житомирської гуманітарної гімназії № 1 у 2021/2022 навчальному році працював над реалізацією освітньої програми, яка була спрямована на створення в здобувачів освіти цілісної наукової картини світу, розуміння необхідності бережного ставлення до цього світу у процесі його удосконалення, усвідомлення свого місця і своїх можливостей в процесі формування суспільства. Вагома увага приділялась вихованню в учнів загальної культури поведінки, інтеграції в систему світової та національної культури, формуванню національної свідомості та громадянської позиції. Ще одним напрямком реалізації освітньої програми стало створення умов для усвідомленого, відповідального ставлення до освітнього процесу, навчання впродовж життя: формування потреби до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.

Особливостями 2021/2022 навчального року, які вимагали внесення коректив в систему управління гімназії та в організацію освітнього процесу, були:

  • довготривалий термін освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, обумовлений: у осінньо-зимовий період – карантинними обмеженнями через поширення коронавірусної інфекції; у зимово-веснянний період –  введенням воєнного стану у звʼязку з повномаштабною збройною російською агресією;
  • проведення управлінням Державної служби у Житомирській області позапланового інституційного аудиту діяльності Житомирської гуманітарної гімназії № 1;
  • введення у закладі інклюзивного навчання;
  • розширення мережі початкової школи;
  • робота з вивчення та самооцінювання напряму «Освітнє середовище».
  • продовження реалізації Стратегії розвитку гімназії та перебудови освітньої діяльності відповідно до цілей Стратегії;
  • упровадження у процес організації харчування учнів системи ХАССП.

 

  1. Загальні відомості про Житомирську гуманітарну гімназію № 1
  • повна назва навчального закладу: Житомирська гуманітарна гімназія № 1
  • форма власності: комунальна
  • юридична адреса навчального закладу: 10009, м. Житомир, вул. Вітрука, буд. 55
  • мова виховання та навчання: українська
  • кількість місць за проєктом: 350
  • кількість учнів у навчальному закладі:
Житомирська гуманітарна гімназія № 1 Усього у навчальному закладі
Початкова школа Основна школа Старша школа
1–4 класи 5–9 класи 10–11 класи 1–11 (12) класи
К-сть класів К-сть учнів К-сть класів К-сть учнів К-сть класів К-сть учнів
4 108 8 230 2 45
Усього класів школи: 14
Усього учнів школи: 383
Середня наповнюваність: 27,4

 

  • рух учнів протягом навчального року:

 

Класи 1 2 3 4 Усього 5 6 7 8 9 Усього 10 11 Усього Разом
Кількість класів на паралелі 2 1 1 4 4 1 1 2 2 8 1 1 2 14
Кількість учнів на початок нового навчального року 45 32 31 108 35 33 50 58 58 234 21 24 45 387
Прибуло учнів 0 1 1 2 0 2
Вибуло учнів 0 2 1 3 6 0 6
Кількість учнів на кінець навчального року 45 32 21 108 35 32 50 57 56 230 21 24 45 383

 

  • режим роботи закладу освіти затверджений наказом від01.09.2021 року № 127 «Про організацію освітнього простору та затвердження режиму роботи Житомирської гуманітарної гімназії № 1 у 2021/2022 навчальному році».

 

  1. Напрям 1. Освітнє середовище

Формування комфортного та безпечного середовища

Керівництво закладу продовжує вживати заходи задля створення безпечних та комфортних умов перебування здобувачів освіти.  У серпні 2021 року в закладі створено робочу групу з метою здійснення самооцінювання діяльності гімназії у напрямку «Освітнє середовища» та  корекції напрямків його вдосконалення. Результати роботи робочої групи враховані при підготовці даного звіту.

 У гімназії щоденно відбувається огляд території директором і завгоспом із фіксацією результатів огляду у відповідному акті (що зберігаються в електронному вигляді).

По всьому периметру території є огорожа, але вона потребує часткового ремонту, який повністю унеможливив би проникнення сторонніх осіб, проте у зв’язку з обмеженням фінансування це завдання не було виконано в повному обсязі і залишається на контролі на наступний навчальний рік.

У приміщенні закладу встановлені 2 камери відеоспостереження, будівля облаштована «тривожною» кнопкою. Подвір’я освітлюється лише з боку центрального входу у вечірній та нічний час.

На території закладу відсутні колючі дерева, кущі, гриби та рослини з отруйними властивостями, ділянка загалом чиста та охайна.

Подвір’я закладу освіти вкрите трав’яним покриттям, доріжки – асфальтовані. Архітектурна доступність до будівлі не забезпечена. Здобувачі освіти та їхні батьки оцінюють на достатній рівень облаштування території навколо гімназії.

У закладі освіти відсутні спортивні майданчики. Задля занять   спортом та фізичної активності здобувачів освіти гімназія використовує стадіон та спортивне устаткування Житомирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14, яка розташована поряд. Окремий ігровий майданчик для учнів початкової школи, який відповідав би їхнім віковим особливостям, відсутній.

Забезпечено комфортний повітряно-тепловий режим навчального середовища. Здійснюється щоденний контроль за температурою повітря в класних кімнатах, провітрювання здійснюється після кожного уроку. За результатами анкетування переважна більшість здобувачів освіти та їх батьків оцінюють повітряно-тепловий режим в закладі на достатньому рівні.

Навчальні приміщення мають оптимальний рівень природного освітлення, штучне освітлення переважно здійснюється шляхом використання сучасних світлодіодних LED ламп, проте в окремих приміщеннях освітлювальні пристрої потребують заміни на сучасніші.

Навчальні приміщення для 1-х та 2-х класів початкової школи,   роздягальні, санітарні вузли розміщені на другому поверсі ЗДО № 34   та є непрохідними, а для здобувачів освіти 3-го класу розміщені на першому поверсі гімназії та є доступними для учнів усіх вікових груп. У приміщенні закладу забезпечено контрастне маркування на стінах, підлозі, маркування ділянки поручня, які відповідають першій та останній сходинці маршу.

Навчальні приміщення в цокольних та підвальних поверхах відсутні. Питний режим на період карантинних обмежень забезпечувався шляхом використання фасованої води в індивідуальному посуді.

Санвузли облаштовані відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та утримуються в належному стані, забезпечені необхідними засобами дезінфекції та гігієни. Чистоту санітарних вузлів здобувачі освіти та батьки під час анкетування оцінили переважно на достатньому рівні.

В усіх приміщеннях закладу здійснюється регулярне вологе прибирання з використанням миючих та дезінфікуючих засобів, провітрювання проводиться згідно з встановленими графіками. Режим прибирання забезпечує оптимальну чистоту коридорів, навчальних кабінетів та інших приміщень, які використовуються в освітньому процесі. З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби систематично проводяться профілактичні та протиепідемічні заходи, у доступних місцях наявні інформаційні матеріали, які нагадують про правила поведінки. Медичною сестрою щоденно проводиться температурний скринінг усіх учасників освітнього процесу на вході до закладу. Чистоту навчальних приміщень здобувачі освіти та їх батьки під час анкетування оцінили переважно на достатньому рівні.

Розклад уроків складений відповідно до освітніх програм закладу та з урахуванням поділу класів на групи при вивченні окремих предметів. Для педагогічних працівників облаштовано учительську кімнату, де обладнано індивідуальні робочі        місця.

У   коридорах гімназії на обох поверхах облаштовано місця для        відпочинку учнів (м’які куточки).

Гардероб для здобувачів освіти основної школи розташований на   першому поверсі. Для учнів початкової школи в класних кімнатах створено куточки з    індивідуальними   шафами, де діти можуть зберігати  особисті речі.

Медичний кабінет обладнано на першому поверсі та забезпечено переліком засобів, необхідних для надання невідкладної медичної допомоги.

Учасники освітнього процесу дотримуються вимог з охорони праці, безпеки життєдіяльності, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Інструктажі з працівниками закладу та здобувачами освіти, навчання з метою відпрацювання практичних навичок проводяться систематично.

У минулому навчальному році частково оновлено динамічні стенди з питань безпеки життєдіяльності учнів  та працівників, надано більш естетичного вигляду планам евакуації на випадок надзвичайної ситуації.

Інструктажі/навчання з педагогічними працівниками щодо надання домедичної допомоги, реагування на випадки травмування або погіршення самопочуття здобувачів освіти та працівників під час освітнього процесу проводяться регулярно. Заклад співпрацює з ГО «Місія в Україну», батьки учнів (викладачі Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради) спільно з медичною сестрою гімназії регулярно проводять навчання для учасників освітнього   процесу.

У закладі розроблений алгоритм дій у разі нещасного випадку з учасниками освітнього процесу та всі дотримуються його, що підтвердили в результаті анкетування 61 % учнів, 93 % педагогів підтвердили, що проводять інструктажі.

У 2021/2022 навчальному році в закладі удосконалювались умови формування культури здорового харчування в здобувачів освіти. Організація харчування здійснювалась шляхом аутсорсингу з урахуванням карантинних обмежень за погодженим та затвердженим чотирьохтижневе сезонне меню. 1-2 класи початкової школи харчуювались на базі ЗДО № 34, а 3-11 класи – в приміщенні гімназії. З метою покращення умов, асортименту та якості харчування дирекція закладу постійно вивчала та враховувала думку батьків та учнів. 66 % учнів вказали, що їжа в їдальні смачна та корисна; 28 % відмічають, що не знають, бо не харчуються у шкільній їдальні; 6 % визначили, що їжа не смачна. Педагоги здебільшого стверджують, що задоволені умовами організації харчування у закладі (69 %), «переважно так» зазначили 22%, а 10 % не харчуються в їдальні закладу. 64 % батьків вказали, що їхня дитина харчується в закладі освіти, 20 % – «іноді харчується», 16% – не харчуються в шкільній їдальні.

У закладi освiти створено iнформацiйний простiр: забезпечено дротовий доступ до мережi Iнтернет у навчальних кабiнетах та бездротовий – за технологiєю Wi-Fi.

У кабінеті інформатики функціонують стаціонарні комп’ютери, які містять програмне забезпечення з антивірусними програмами. Під час освітнього процесу школярі користуються Інтернет-ресурсами під наглядом педагогів.

Результати анкетування учнів та батьків доводять, що переважна більшість учасників освітнього процесу поінформовані з питань безпечного використання мережі Інтернет. З батьками учнів періодично проводиться профілактика попередження кібербулінгу та дотримання правил безпечного використання Інтернету. Зі здобувачами освіти інформаційні заходи проводяться під час уроків інформатики, основ здоров’я, на класних годинах. Правила оприлюднені на вебсайті закладу.

У гімназії налагоджено роботу з адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, педагогічних працівників – до професійної діяльності. Зокрема здійснюються дослідження процесу адаптації першокласників, організовуються спостереження за адаптацією учнів 5-х класів до умов навчання в базовій школі, проводиться анкетування здобувачів освіти та їхніх батьків. Психологом, соціальним педагогом проводяться бесіди, тренінги, рольові ігри, бесіди, які сприяють підвищенню самооцінки школярів, розвитку в них комунікативної компетентності. Традиційними є діагностування та індивідуальна робота з окремими групами дітей, які важко адаптуються. Більшість батьків (64 %) під час анкетування стверджують, що в їхніх дітей ніколи не виникало проблем з адаптацією, 30 % визначають, що іноді проблеми виникали, разом з тим 3% вважають, що у дітей виникали проблеми з адаптацією.

Педагоги в цілях адаптації включені в систему методичної роботи, беруть участь у відкритих заходах, виступах, презентаціях з обміну досвідом. Під час опитування всі вчителі зазначили, що в школі застосовуються ефективні заходи, які допомагають їм адаптуватись до професійної діяльності. У закладі організоване наставництво, функціонує школа молодого вчителя, проводяться тренінгові заняття, індивідуальні бесіди, надається методична допомога під час зміни умов праці працівників.

 

Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації

 У Житомирській гуманітарній гімназії № 1 переважно реалізується діяльність, спрямована на створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та проявів дискримінації.

З цією метою розроблено, затверджено та оприлюднено на вебсайті план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню). З учасниками освітнього процесу проводиться просвітницька та консультативна робота, яка направлена на формування практичних навичок відповідальної й безпечної поведінки в ситуаціях ризику, спрямована на формування психологічної культури, попередження будь-яких видів     і форм насильства й конфліктів серед здобувачів освіти, педагогів і батьків. Популяризуються соціально-психологічні знання через інформаційні стенди, активні методи взаємодії.

Учасники освітнього процесу вважають освітнє середовище закладу освiти переважно безпечним i психологiчно комфортним: вci педагогічні працівники задоволені освітнім середовищем та умовами праці, майже всі опитані учні старших класів стверджують, що почуваються в безпеці, перебуваючи в закладi освiти, йдуть до школи з радістю та охоче (75 %), що підтверджують пiд час анкетування батьки учнiв (75 %).

 Класними керівниками, психологом, соціальним педагогом проводяться тематичні виховні години, години спілкування,  перегляд відео та обговорення навчальних відеофільмів («Станція  призначення життя» 8 кл.), «Безпечна поведінка на вулиці і в школі» (1-2 кл.), уроки «Моя приватність», «Вчимося толерантному спілкуванню» (7 кл.), бесіда «Діти вулиці» (6-8 кл.), пам’ятки у дитячі вайбер-групи «Відповідальність неповнолітніх», «Алгоритм спілкування поліцейського з підлітком», виставка-конкурс плакатів до Дня толерантності, заняття «Коли треба сказати «НІ»», «Твоє життя-твій вибір» (5-8 класи) тощо. Проведено цикл профілактичних занять за участі ВБО «АСЕТ» (7 класи), тренінг «Профілактика ризикованих типів поведінки серед молоді» за участі психолога МБФ «Місія в Україну» (11 клас), лекція «Відповідальність підлітків перед законом» інспектора Управління патрульної поліції в Житомирській області (9 класи), тренінг «Прокачай свою мрію» за участю тренера громадської організації Y1317 для учнів 8 класів.

Керівництво та педагогічні працівники гімназії ознайомлені з нормативно-правовими документами щодо запобігання та реагування на випадки булiнгу, дискримінації, інших видів насильства, з порядком реагування на виявлені випадки цькування. Педагоги під час уроків використовують форми та методи роботи, які спрямовані на запобігання проявам психологічного та емоційного насильства у міжособистісних стосунках здобувачів освіти.

Переважна більшість батьків підтвердили, що у закладі освіти з ними проводиться робота щодо попередження та зниження рівня дискримінації, насилля, безпечного використання мережі Інтернет, попередження кібербулінгу. Вчителі зазначили, що забезпечують проведення відповідної інформаційно-роз’яснювальної роботи (56 %), власним прикладом навчають дітей толерантному ставленню та взаємоповазі (87 %), створюють в класі атмосферу рівності, доброзичливості, взаємоповаги (87 %). Учні отримують інформацію про те, що таке булінг, інші форми насильства від класного         керівника, вчителів (93 %); з інтернету, соціальних мереж (59 %); з інформаційних стендів школи (57 %); від психолога та соціального педагога     (36%); з вебсайту школи (34 %).

Заклад співпрацює з представниками правоохоронних органів, із службою  у справах дітей, міською радою з питань запобігання та протидії булінгу. Питання протидії насиллю обговорювались на засіданні педагогічної ради, засіданнях класних керівників, батьківських зборах. Проводяться навчання, здійснюється просвітницька робота за участі ювенальної превенції, представників національної поліції, надається   безоплатна правова допомога для учасників освітнього процесу з метою виявлення ознак булінгу (цькування) та запобігання його проявам. Заходи проводяться відповідно до плану роботи, враховують вікові особливості учнів початкової, базової та старшої школи, до них залучаються усі категорії учасників освітнього процесу, а саме: тематичні виховні години, години спілкування «Вчимося жити в мирі та злогоді» (5-8 кл.), «Не  ведусь: ми – герої безпеки в Інтернеті» (3 кл.), тренінг «Як відстояти себе»;  перегляд відеороликів, тематичні кола «Права та обов’язки дітей» (1-4 кл.), «Чому діти втікають з дому» (9-11 кл.), «Вчимося відмовляти» (1-3 кл.); інформаційна стіннівка «Твори добро на радість людям», Брошура №РазомПротиБулінгу; фотозона «Стоп Булінг!», челенж «Зупинимо булінг разом!»; питання булінгу, попередження правопорушень, профілактики шкідливих звичок  висвітлюються на інформаційному сайті гімназії; батьківські збори «Булінг та кібербулінг: що це таке та як це зупинити?», «Психолого-педагогічні поради (консультації) з питань превенції негативного впливу соціальних мереж, булінгу, виявлення ранніх емоційних розладів»; інформація у батьківські вайбер-групи та групи педагогів «Як відрізнити булінг та сварку між дітьми?», «Як зрозуміти, що вашу дитину піддають цькуванню?», «Що робити, якщо Ви стали свідком цькування?», «Як допомогти дитині, яка цькує інших?»; підготовлено методичні рекомендації для педагогів: вивчення учнівського колективу; розпізнавання ознак, проявів булінгу; підготовлено пам’ятку для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям

У закладі освіти розроблено та оприлюднено правила поведінки для учасників освітнього процесу. 97 % батьків, 93 % учнів, 96 % педагогів ознайомлені з правилами поведінки, що прийняті у закладі, і дотримуються їх.

У гімназії здійснюється контроль та аналіз причин відсутності учнів на заняттях. Класні керівники спілкуються з батьками учнів та, за потребою, проводяться     індивідуальні консультації з практичним психологом та соціальним педагогом. Класними керівниками протягом навчального року забезпечується облік та зберігання довідок, які визначають причину відсутності учня на навчальних заняттях. Питання відвідування періодично розглядаються на нарадах.

Заклад має розроблені процедури реагування на випадки булінгу, приймаються відповідні рішення щодо його подолання. У 2021/2022 році  наявне одне звернення, закладом освіти було вжито необхідних заходів: повідомлено службу у справах дітей, поліцію, проведено опитування учнів, роз’яснювальну роботу, з’ясовано обставини. Однак випадок булінгу не підтвердився. Під час анкетування майже усі учні зазначили, що не потерпали від булінгу. Це було підтверджено і відповідями батьків. Випадків булінгу у ЗО не було зафіксовано, але учні   інколи зверталися до педагогів задля вирішення конфліктних ситуацій. Усі педагоги зазначили, що булінгу у ЗО не було.

Практичний психолог та соціальний педагог з метою попередження насильства проводять бесіди та консультації з вчителями, години психолога, акції «16 днів проти насильства», виставки плакатів, реалізують плани заходів національних, державних та галузевих програм. Також проводяться заходи раннього виявлення насильства: анкетування   учнів   та  педагогів,   навчання   для   вчителів   щодо розпізнавання ознак насильства. Соціальний педагог та практичний психолог у цілях налагодження партнерства й діалогу між учасниками освітнього процесу, з метою вирішення конфліктів проводять консультації, виступають у ролі медіаторів, сприяють розвитку соціальних навичок в учасників освітнього процесу. В основному звернення до психологічної служби надходять від педагогів, рідше – від учнів. Педагоги звертаються з питань стресостійкості та емоційного вигорання, щодо поведінки дітей на уроках, особистісних особливостей дітей, міжособистісних стосунків між педагогами та батьками, роботи з пільговими категоріями дітей. Учні звертаються з приводу психологічної підготовки до ЗНО та під час проявів у них тривожності.

Здобувачі освіти, у разі потреби, переважно отримують необхідну психолого-педагогічну та соціальну підтримку від практичного психолога та соціального педагога закладу освіти, що підтверджено результатами анкетування: 69 % стверджують, що завжди отримували таку допомогу, 30 % учнів отримували допомогу в разі потреби, 50 % вказали, що не мали такої потреби, проте 7 % з числа опитаних вказують, що отримували допомогу дуже рідко. 78 % батьків вказали, що не мали такої потреби, 13 % визначили, що у разі потреби завжди отримували допомогу.

Заклад освіти повідомляє службу у справах дітей, правоохоронні органи про факти булінгу та іншого насильства. Соціальний педагог співпрацює з ГО «Місія в Україну», ювенальною превенцією, ГО «АСЕТ», службою у справах дітей, Житомирським міським центром соціальних служб міської ради, ГО «Я мама», інклюзивно-ресурсним центром.

 

Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього середовища

У Житомирській гуманітарній гімназії № 1 загалом сформовано інклюзивний, розвивальний та мотивуючий до навчання освітній простір. Архітектурна доступність для учасників освітнього процесу, зокрема і для осіб з особливими освітніми потребами частково забезпечена: є пандус та кнопка виклику, проводиться адаптація приміщень та території ЗО відповідно до умов універсального дизайну. Однак у закладі освіти не забезпечено безбар’єрного доступу до приміщень, а саме можливості пересування між поверхами.

У гімназії в 2021/2022 році інклюзивне навчання організовано в 3 класі, в якому навчається 1 учениця з особливими освітніми потребами (далі – особа з ООП). Ресурсна кімната відсутня, проте дидактичні засоби для особи з ООП наявні та відповідають її віковим особливостям й освітнім потребам. Корекційно-розвиткові заняття проводяться у кабінетах вчителя – дефектолога та практичного психолога.

Інклюзивне навчання організоване за заявою батьків та відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру (далі – ІРЦ). Заклад освіти забезпечений фахівцями, необхідними для реалізації інклюзивного навчання. Штатним розписом передбачено ставки соціального педагога, практичного психолога, введено посаду асистента вчителя. Проведення корекційно – розвиткових занять, визначених для дитини ІРЦ, забезпечується фахівцями на умовах цивільно-правових договорів. Створено команду психолого- педагогічного супроводу, здійснюється комунікація та співпраця з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

Педагогічні працівники під час занять з особою з ООП застосовують спеціальні методи педагогічної корекції. Соціалізація особи з ООП відбувається через спільну діяльність та комунікацію. Вчителями на навчальних заняттях добираються відповідні до потреб учня технології викладання матеріалу або його відтворення, забезпечується особистісно-орієнтований підхід, створюються умови для соціальної адаптації учня на уроці. Організована закладом робота сприяє оволодінню учнем культурно-гігієнічними навичками, навичками раціонального харчування та культури споживання їжі; спонукає до дотримання рухового й повітряного режимів; взаємодії з навколишнім середовищем; розвиває навички рухової активності та вміння чергувати розумову працю з відпочинком.

Розроблена індивідуальна програма розвитку для особи з ООП потребами (далі – ІПР), забезпечується моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини. До команди психолого-педагогічного супроводу особи з ООП входять батьки учениці, які залучалися до розроблення ІПР.

З метою належного психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП заклад співпрацює з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру: проводяться спільні заходи, навчання, здійснюється обмін досвідом, надається консультативна допомога.

У гімназії пропагується здоровий спосіб життя та екологічно доцільна поведінка здобувачів  освіти в освітньому  процесі. Проводяться заходи, спрямовані на усвідомлення цінності власного життя та необхідності збереження здоров’я (фізичного, психічного, соціального, духовного, культурного), на профілактику шкідливих звичок (заходи Олімпійського тижня, Дня гігієни, лекції лікарів-фахівців, бесіди медпрацівника, відвідування обласного центру крові, випуск листівок, плакатів, постерів тощо). Крім того, проведено місячники безпеки руху і безпеки життєдіяльності, в ході якого проведено виставку творчих робіт, бесіди, ігри, квести, вистави лялькового театру по правилам дорожнього руху та вистава «Варварині хитрощі» для учнів 1-3 х кл., зустріч із фахівцем ДСНС в Житомирській області.

Практикується проведення спортивних свят із залученням батьків, шкільні спартакіади, участь у міських спортивних змаганнях. Простір закладу освіти, обладнання, засоби навчання застосовуються при вирішенні навчальних завдань та в організації різноманітних видів освітньої діяльності, спрямовуються на формування ключових компетентностей та наскрізних умінь здобувачів освіти. Загалом простір містить осередки, які заохочують учнів до пізнавальної діяльності.

Учні вказали в анкетуванні, що в освітньому процесі використовується лабораторне обладнання (91%), комп’ютерна техніка або гаджети та мультимедійне обладнання (по 90%), Інтернет (80%). Меншою мірою використовується наочність (муляжі, макети, гербарії, колекції), візуалізація корисної інформації (карти, графіки, формули тощо).

У ЗО функціонує бібліотека, в якій проводяться тематичні заходи, спрямовані на популяризацію книги, організовуються виставки. Обслуговування читачів проводиться в режимі абонементу. Ресурси бібліотеки використовуються для проведення навчальних занять, позаурочних заходів, для формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів. У бібліотеку закуплено один ноутбук, забезпечено мережею Інтернет. Учні зазначають, що відвідують бібліотеку для отримання   необхідної   літератури    та підручників (39 %), для самопідготовки, консультацій, проєктної роботи (28 %). Однак 40% учнів не користуються шкільною бібліотекою. Відвідують бібліотеку під час зустрічей з письменниками, виставок учнівських робіт, іншої культурної діяльності тільки 6 % учнів.

 

  1. Напрям 2. Система оцінювання здобувачів освіти.

 

Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх результатів навчання

У результаті спостережень за навчальними заняттями, вивчення документації, інформаційних ресурсів закладу та опитування учасникiв освiтнього процесу встановлено, що в ЗО забезпечується вiдкритiсть i прозорість iнформацiї про систему оцінювання результатів навчання учнів.

Система оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти в закладі включає критерії, правила та процедури, за якими здійснюється оцінювання. Критерiї оцінювання оприлюднено на вебсайтi закладу. Інструментарій оцінювання відображений у Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти, наявний у змісті освітньої програми школи. 87 % педагогічних працівників ознайомлюють учнів з критеріями оцінювання перед початком навчального року, 69 % – інформують здобувачів освіти перед початком вивчення нової теми, 47 % – пояснюють учням індивідуально. Водночас учні та батьки підтвердили, що поінформовані про критерії, правила i процедури оцінювання. 91 % учнів визначили, що отримують в закладі освіти інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання результатів навчання на початку навчального року від учителів, решта 9 % дізнаються про критерії оцінювання перед певним видом роботи. 84 % учителів зазначили, що використовують критерії, запропоновані МОН, 9 % – розробляють критерії самостійно для кожного обов’язкового виду роботи.

Спостереження за навчальними заняттями та вивчення педагогічної діяльності дають підстави стверджувати, що система оцінювання в закладі загалом ґрунтується на компетентнiсному підході. Педагоги, окрім обсягу засвоєних знань, оцінюють, як ці знання застосовуються для вирішення навчальних завдань, рівень аргументації та уміння учнями висловлювати власну думку, навички командної роботи, вміння слухати, вирішувати проблемні завдання, практично застосовувати набуті знання в реальних життєвих ситуаціях. Більшість учителів забезпечує зворотний зв’язок з учнями щодо якості виконання ними завдань, за допомогою питань перевіряють, наскільки зрозумілі цілі й завдання навчального заняття, підтримують бажання вчитися. Педагогічні працівники переважно використовують поточне та підсумкове оцінювання, застосовують формувальне оцінювання або його елементи, використовують прийоми самооцінювання та взаємооцінювання учнів.

За результатами відвідування навчальних занять 88 % педагогічних працівників використовують систему оцінювання, яка ґрунтується на компетентнісному підході.

Переважна більшість опитаних учнів вiдмiтили, що основна частина вчителів справедливо й об’єктивно, неупереджено та доброчесно оцінює результати навчальних досягнень здобувачів освіти; 65 % опитаних учнів констатують, що педагоги завжди пояснюють та аргументують виставлення оцінок, 32 % зазначають, що вчителі в переважній більшості пояснюють вимоги до оцінювання та аргументують оцінку на прохання учня. 95 % батьків відмічають, що вчителі справедливо оцінюють результати навчання їхньої дитини.

Також переважна більшість батьків (94 %) задоволені зворотнім зв’язком з адміністрацією та педагогами.

 

Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти

У Житомирській гуманітарній гімназії № 1 система внутрішніх і зовнішніх моніторингів якості освітньої діяльності та якості освіти є однією з основних політик і процедур, що дає можливість вивчати освітню діяльність закладу, є інструментарієм, який здатний оцінити ефективність освітнього процесу та передбачити подальші кроки до її підвищення.

Мета проведення моніторингу – безперервне спостереження стану освітнього процесу.

Серед очікуваних результатів моніторингу навчального процесу визначаємо наступні:

  • Відстеження процесів і явищ, що відбуваються в реальній практиці, для негайного включення результатів поточних спостережень в управлінську діяльність;
  • Регулювання та проектування розвитку гімназійної освітньої системи;
  • Виявлення ефективності впровадження освітніх технологій;
  • Доведення залежності результатів навчання дітей від кваліфікації педагогів;
  • Створення умов для самоосвітньої діяльності здобувачів освіти;
  • Підвищення якості освіти.

У Житомирській гуманітарній гімназії № 1 моніторинг освітнього процесу здійснюється за такими напрямками:

  • Рівень навчальних досягнень учнів за семестр, навчальний рік
  • Динаміка навчальних досягнень учнів з предметів
  • Моніторинг адаптації здобувачів освіти 1-х, 5-х, 10-х класів до умов освітнього процесу в гімназії
  • Динаміка інтелектуального розвитку за результатами інтелектуального марафону
  • Результати участі учнів у предметних олімпіадах
  • Результати участі учнів у конкурсі захисті науково-дослідницьких робіт (МАН)
  • Результати участі учнів у творчих конкурсах
  • Доцільність використання варіативної складової
  • Результати державної підсумкової атестації в 9-х класах
  • РезультатиДПА та ЗНО в 11-х класах
  • Моніторинг якості використання технологій дистанційного навчання
  • Моніторинг стану матеріально-технічної бази

У ході вивчення документації (протоколів засідань педагогічної ради, наказів, річного плану роботи, матеріалів методичних комісій) встановлено, що в ЗО проводиться відстеження результатів навчання учнів з усіх предметів (курсів) інваріантної складової навчального плану. Внутрішні дослідження, які проводяться впродовж навчального року та в кінці кожного семестру, спрямовані на підвищення якості освіти, активізацію й удосконалення діяльності закладу освіти.

Визначено, що в ЗО наявні результати інтелектуального марафону, дослідження рівня знань учнів за семестр та рік, результати діагностичних контрольних робіт. За результатами відстеження результатів кожного учня здійснюється аналіз навчальних досягнень, приймаються рішення щодо надання, при необхідності, учням підтримки в освітньому процесі. У закладі здійснюється аналіз динаміки навчальних досягнень здобувачів освіти, результати аналізу навчальних досягнень розглядаються на засіданні педагогічної ради, нарадах при керівнику закладу, за результатами аналізу приймаються управлінські рішення щодо коригування результатів та надання індивідуальної підтримки здобувачам освіти. Інформація про результати навчання учнів використовується для аналізу роботи закладу, оцінювання якості роботи педагогів, визначення аспектів у викладанні предметів і курсів, які потребують покращення, для підвищення іміджу гімназії, підвищення якості освіти у закладі та враховуються при формуванні навчального плану на наступний рік, при формуванні плану кадрової політики.

У результаті спостережень за навчальними заняттями з’ясовано, що педагоги початкової школи застосовують різні прийоми формувального оцінювання результатів навчання учнів, відстежують особистісний поступ здобувачів освіти, формують у них позитивну самооцінку, відзначають досягнення, підтримують бажання навчатися, запобігають побоюванням помилитися.

Учителі базової та профільної школи застосовують елементи формувального оцінювання, оцінюють уміння учнів працювати в команді, вирішувати дискусійні питання й проблеми; забезпечують можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів діяльності відповідно до здібностей школярів та рівня набутих ними знань. У ході спостереження за навчальними заняттями та в результаті опитування було виявлено, що педагоги надають учням час на обдумування відповіді та супроводжують відповідь учня уточнювальними запитаннями, забезпечують зворотний зв’язок щодо якості виконання завдань.

Стиль спілкування між учасниками освітнього процесу під час проведення оцінювання здебільшого вирізняється демократичністю та заохоченням до покращення результатів і подальшого навчання.

Переважна більшість вчителів відстежує особистісний поступ учнів, формує в них позитивну самооцінку, відзначають досягнення, підтримують бажання навчатися, запобігають побоюванням помилитися.

Станом на 27 травня 2022 року в Житомирській гуманітарній гімназії №1 навчається 383 учнів.

Під час моніторингу навчальних досягнень учнів за 2021/2022 навчальний рік встановлено, що за результатами річного оцінювання 100% учнів 5-11класів (275 учнів) засвоїли обов’язковий рівень навчання з такими результатами:

 

Високий рівень Достатній рівень Середній рівень Низький рівень
20 учнів (7 %) 151 учень (55%) 104 учні (38%)

 

Рік навчання Високий рівень Достатній рівень Середній рівень Низький рівень
2020/2021 32 (10 %) 147 (46%) 137 (43%) 5 (1 %)
2021/2022 20 (7 %) 151  (55%) 104  (38%)

 

Аналіз результатів успішності за 2021/2022 навчальний рік у порівнянні з  попереднім 2020/2021 навчальним роком свідчить про певне погіршення у результатах навчальних досягнень гімназистів. Частково це пов’язано частими змінами форм навчального процесу, введенням воєнного стану на території України, широку географію знаходження учнів за межами країни через вимушений виїзд за кордон. Проте варто зазначити, що серед учнів гімназії  за результатами річного оцінювання у 2021/2022 році немає учнів, котрі засвоїли навчальний матеріал на низькому рівні.

За результатами анкетування встановлено: здобувачі освіти вважають, що їхні результати навчання визначають з метою визначення рівня знань, навичок і умінь (58 %), у цілях відстеження їх індивідуального прогресу у навчанні (35 %). Педагогічні працівники закладу надають учням підтримку в навчанні, мотивують до вивчення предмету, створюючи ситуацію успіху під час навчальних занять, дають можливість учням висловлювати власну думку, сприймають їхні погляди, підтримують ініціативу, створюють на заняттях атмосферу взаємоповаги, творчості, співпраці тощо. Проводиться аналіз результатів навчання учнів, визначаються пріоритетні напрямки роботи з ними. За результатами анкетування визначено, що педагогічні працівники закладу аналізують рівень засвоєння учнем/ученицею теми (72 %); прослідковують динаміку навчання здобувачів освіти з предмету, з’ясовують та аналізують їх причини (84 %); з’ясовують сильні сторони та розвивають їх (69 %); вважають, що роблять все можливе, щоб діти вчилися успішно (41 %).

 

Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання

За результатами анкетування учнів та педагогів встановлено, що педагогічні працівників надають учням необхідну допомогу в навчальній діяльності, учні отримують можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності, що підтверджується спостереженням експертів.

97 % учнів зазначили, що відповідально ставляться до процесу навчання, 87 % здобувачів освіти вважають, що результати навчання залежать виключно від їх праці.

Педагоги системно застосовують прийоми самооцінювання та взаємооцінювання учнів. Анкетування показало, що використовують поточне оцінювання 59 % учителів, самооцінювання – 81 %, взаємооцінювання – 75 %, підсумкове – 69 %.

89 % опитаних учнів підтвердили, що під час навчальних занять ними здійснюється самооцінювання результатів своєї роботи. Спостереження за навчальними заняттями продемонстрували, що майже усі педагоги для учнів пропонують  ситуації вибору навчального завдання, проводять роботу щодо розвитку в учнів умінь взаємооцінювання, самооцінювання та самомотивації до діяльності.

Таким чином, система оцінювання спрямовує учнів на формування відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання.

  1. Напрям 3. Педагогічна діяльність працівників

Загальна інформація про педагогічний колектив гімназії

 

Кількісний склад працівників

Усього педагогічних працівників 36
З них:
·        учителів 34
·        практичних психологів 1 (0,5 ставки)
·        педагогів-організаторів 1
·        керівників гуртків 1 (0,5 ставки)
Усього обслуговувального персоналу 19
Усього працівників 55
З них працює за сумісництвом 5

 

 

Якісний склад педагогічного колективу

Освітньо-кваліфікаційний рівень

Кваліфікаційні категорії та педагогічні звання

Молодший спеціаліст Бакалавр Спеціаліст Магістр Спеціаліст Спеціаліст другої категорії Спеціаліст першої категорії Спеціаліст вищої категорії Старший учитель Учитель-методист Вихователь-методист Практичний психолог — методист Педагог-організатор — методист
Кількість педагогічних працівників

(без сумісників)

4 1 8 5 2 19 5 6

Вік членів педагогічного колективу

Вік педагогічних працівників
до 30 років 31–40 років 41–50 років 51–55 років Більше 55 років
Кількість педагогічних працівників

(без сумісників)

5 5 16 3 4

 

Педагогічний стаж працівників

Педагогічний стаж працівників

до 3 років  3 – 10 років понад 10 років понад 20 років понад 30 років понад 40 років понад 50 років
Кількість педагогічних працівників 5 4 6 14 4

 

 

Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти

Спостереження за проведенням навчальних занять, вивчення форм самоаналізу вчителями власної професійної діяльності, вивчення педагогічної діяльності засвідчили, що педагогічні працівники приділяють належну увагу плануванню та прогнозуванню власної педагогічної діяльності, всіма вчителями розроблено календарно-тематичні плани, які відповідають навчальним програмам, рекомендаціям Міністерства освіти і науки України, освітній програмі закладу. Протягом навчального року педагоги проводять аналіз реалізації календарно-тематичного планування, коригують його та змінюють у зв’язку із запровадженням карантинних обмежень.

Педагоги використовують в освітній діяльності технології, спрямовані на оволодіння учнями ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, впроваджують в освітній процес форми і методи, які сприяють розвитку в здобувачів освіти творчої, пошукової та аналітичної роботи, що підтверджують спостереження за навчальними заняттями. Зокрема, учителі застосовують технології проблемного, диференційованого, розвивального навчання, ігрові та інтерактивні, проєктні, інформаційно-комунікаційні технології, у тому числі технології дистанційного навчання. З метою розвитку та професійного становлення здобувачів освіти використовують засоби навчання відповідно до навчальних програм (прилади і засоби для демонстраційних експериментів, об’єкти навколишнього середовища, машини та їх частини, археологічні знахідки, макети й муляжі, графічні засоби), підбирають мотивуючий до навчання зміст матеріалу, визначають освітні цілі з метою формування у здобувачів освіти ключових компетентностей і наскрізних умінь.

Із спостережень за навчальними заняттями можна зробити висновок, що переважна більшість педагогічних працівників (81 %) формують під час навчальних занять не менше п’яти ключових компетентностей та уміння, спільні для всіх компетентностей. Найчастіше спостерігалося формування таких ключових компетентностей: спілкування державною мовою, навчання впродовж життя, культурної та математичної компетентностей, компетентності в галузі природничих наук, громадянські та соціальні компетентності. Це забезпечується шляхом використання проблемних питань, індивідуальних та групових завдань відповідного спрямування навчального матеріалу.

Менше уваги приділялося наступним компетентностям: екологічній, інформаційно-комунікаційній, інноваційності, підприємливості та фінансової грамотності.

У гімназії загалом прослідковується робота з формування індивідуальних освітніх траєкторій учнів, що досягається через індивідуалізацію та диференціацію освітнього процесу, організації роботи з обдарованими дітьми (предметні олімпіади, інтелектуальні марафони, творчі конкурси й вікторини, словесні ігри, проєкти різної тематики), розробленням індивідуальної програми розвитку для дитини з ООП, індивідуалізації навчання за формою педагогічного патронажу.

Педагогічні працівники здійснюють аналіз якості навчання учнів, ведуть індивідуальні картки учнів, портфоліо, зошити спостережень (в рамках роботи гімназійної філії МАН та при підготовці обдарованих дітей до олімпіад). В закладі організована робота з відстеження індивідуальної траєкторії цих учнів, зазначаються успіхи, прогалини в знаннях. Для дітей початкової школи, які другий рік навчаються у гімназії і продемонстрували результати низького рівня навчальних досягнень, також організовується індивідуальна освітня траєкторія.

Більше 90 % вчителів під час самоаналізу педагогічної діяльності зазначили, що розробляють власні освітні ресурси. Власний педагогічний досвід вони поширюють через вебсайт закладу чи вебсайт засновника, у блогах, у професійних спільнотах соціальних мереж, матеріалах та/або виступах під час конференцій, у фахових виданнях, на освітніх онлайн – платформах.

Під час спостережень визначено, що більшість учителів (56 %) використовують зміст предмету (курсу) для формування суспільних цінностей, виховання патріотизму в здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку.

Більше половини учителів застосовують інформаційно-комунікаційні (цифрові) технології в освітньому процесі під час інституційної форми навчання.

Вчителі використовують мережу Інтернет для пошуку навчальної інформації. 56 % педагогів застосовують зміст навчального предмету (інтегрованого курсу), інтегровані змістові лінії для формування суспільних цінностей, використовують зміст предмету для виховання загальнолюдських цінностей, розвивають навички співпраці, дотримуються гігієни навчання.

 

Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників

У 2021/2022 навчальному році колектив гімназії складався з 38 педагогічних працівників, з яких четверо працювало за сумісництвом, двоє працівники знаходяться у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, встановленого чинним законодавством. Працювали три новопризначені педагогічні працівники.

Педпрацівники гімназії забезпечують власний професійний розвиток, обираючи кількість, види, форми та напрями підвищення рівня своєї професійної майстерності з урахуванням інновацій та освітніх потреб учнів. Усі вчителі працюють над підвищенням власного фахового рівня. Педагоги закладу освіти проходять на постійній основі курси підвищення кваліфікації при Житомирському інституті післядипломної педагогічної освіти (65%) та при Житомирському державному університеті імені Івана Франка (85%) за програмами підвищення кваліфікації вчителів в умовах НУШ, підвищують кваліфікацію на тренінгах, майстер – класах (62 %), онлайн-курсах (81 %), шляхом самоосвіти (78 %), під час вебінарів (59 %), методичних семінарів (47 %), конференцій (37 %), які включають різні види, форми та напрямки підвищення рівня педагогічної майстерності. Вчителі гімназії упродовж останнього року обрали таку тематику для професійного зростання: методичні аспекти викладання предметів та курсів, форми організації освітнього процесу, психологічні особливості роботи зі здобувачами освіти різних вікових категорій, безпечне освітнє середовище, інклюзивне навчання, а також підвищення рівня своєї професійної кваліфікації.

Педагогічні працівники закладу освіти забезпечують власний професійний розвиток з урахуванням цілей та напрямів розвитку освітньої політики. Близько 50 % вчителів є керівниками дослідницьких проєктів МАН України.

Умови закладу освіти сприяють інноваційній діяльності, підтримується творчий пошук педагогів.  Педагогічні працівники постійно ознайомлюються з новітніми технологіями, створюються робочі групи, здійснюється обмін досвідом на майстер-класах, тренінгах.

У наступному навчальному році необхідно звернути увагу на те, що у закладі немає сертифікованих педагогів та посилити роботу по формуванню мотивації вчителів до участі у сертифікації.

 Учителі надають методичну підтримку колегам, проводять конференції, здійснюють взаємовідвідування навчальних занять, впроваджують наставництво, поширюють публікації тощо.

 

Налагодження співпраці з учнями, їх батьками, працівниками закладу

У гімназії налагоджено конструктивну співпрацю між усіма учасниками освітнього процесу. Переважна більшість педагогів (80 %) використовує форми роботи, спрямовані на формування партнерських взаємин зі здобувачами освіти, застосовуючи особистісно – орієнтований підхід, вислуховують та сприймають думки учнів, викладання здійснюють відповідно до вікових та інтелектуальних можливостей школярів. 68 % учнів вважають, що їхня думка враховується в освітньому процесі.

Переважна більшість опитаних учнів вважають, що керівництво гімназії відкрите для спілкування. Майже всі батьки зазначили, що отримують зворотний зв’язок з вчителями. Найчастіше в розв’язанні проблемних ситуацій з дитиною батьки розраховують на допомогу класного керівника, директора та заступників. Переважна більшість батьків отримує інформацію про діяльність закладу  через батьківські збори, класного керівника, спільноти в соціальних мережах тощо.

У закладі освіти налагоджено професійну співпрацю педагогічних працівників, діють методичні комісії, діяльність яких характеризується різними формами взаємодії. Педагогічні працівники надають методичну підтримку колегам, практикують педагогічне наставництво, консультування, організовують семінарські заняття, взаємовідвідування уроків. Функціонує школа молодого вчителя, де здійснюється підтримка та обмін досвідом з молодими педагогами.

У Житомирській гуманітарній гімназії № 1 ефективно діє науково-методична рада, творча лабораторія вчителів німецької мови, діє «Клуб філоманів» вчителів німецької мови та зарубіжної літератури, що видає 4 рази на рік збірки дитячих перекладів поезій, творчі групи й об’єднання. Співпраця між педагогами є дієвою, педагоги беруть участь у методичних заходах усіх рівнів.

Педагогічні працівники ЗО поширюють свій досвід у фахових друкованих виданнях, журналах «Педагогічна Житомирщина» та «Іноземні мови», беруть участь у педагогічних виставках.

Майже всі педагоги вважають, що в закладі створені всі умови для співпраці. Більше 80 % педагогічних працівників, вважають, що форми роботи, які використовуються в закладі, спрямовані на формування партнерських взаємин.

Складовою частиною освітнього процесу є робота з батьками. Головним завданням діючого трикутника «батьки-вчителі-учнів» є розширення кола реальних учасників освітнього процесу. Система трикутника починає ефективно працювати тоді, коли до обговорення і участі залучаються батьки. За активної підтримки батьків організовувались різнопланові заходи: подорожі містами України, акція «Подаруй книгу бібліотеці», Український ярмарок, екскурсії в культурні заклади міста тощо.

Серед перевірених часом форм роботи з батьками залишаються батьківські збори та діяльність батьківських комітетів. Саме тут виносяться на обговорення проблеми життя класного та батьківського колективів. Протягом 2021/2022 н.р. на батьківські збори виносились актуальні в роботі з батьками питання: «Про підвищення рівня педагогічної компетентності батьків (превенція вживання психоактивних речовин та алкогольних напоїв)», «Поради батькам «Як відрізнити булінг та сварку між дітьми», «Безпечні канікули: про шляхи запобігання травматизму в гімназії та вдома в зимовий період, безпечного користування Інтернетом тощо» та ін.

 

Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності

З метою запобігання випадкам порушення академічної доброчесності серед здобувачів освіти вчителі знайомлять їх з основами авторського права, з основними видами порушень академічної доброчесності.

Під час спостереження за навчальними заняттями, що переважна більшість педагогічних працівників дотримуються академічної доброчесності. У закладі розроблено положення про дотримання принципів академічної доброчесності.

80% педагогічних працівників інформують учнів про дотримання основних засад та принципів академічної доброчесності під час освітнього процесу, в тому числі під час проведення навчальних занять: проводять бесіди, знайомлять з основами авторського права, підбирають завдання, що унеможливлюють списування, оцінюють результати навчання здобувачів освіти об’єктивно і неупереджено, проводять бесіди відповідної тематики з учнями та їх батьками.

85 % учнів, які пройшли анкетування, стверджують, що бесіди про важливість дотримання академічної доброчесності проводяться регулярно.

 

  1. Напрям 4. Управлінські процеси в гімназії

Управлінські процеси цілеспрямовано сприяли вирішенню та реалізації пріоритетних питань роботи гімназії.

 

Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань

У 2021/2022 навчальному році колектив гімназії продовжував працювати над реалізацією стратегії розвитку закладу, яка відповідає особливостям і умовам діяльності закладу.

Річний план роботи гімназії реалізує стратегію його розвитку, враховує особливості освітньої програми і результати самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу. Розділи плану відповідають напрямам оцінювання та вимогам організації освітніх і управлінських процесів закладу освіти. Річний план передбачає заходи, спрямовані на досягнення операційних цілей з реалізації стратегії розвитку. Педагогічні працівники, учні, батьки беруть участь у розробленні річного плану роботи закладу. Учні надавали пропозиції щодо планування позашкільних заходів, у тому числі благодійних акцій, спортивних змагань, заходів з протидії булінгу, дотримання академічної доброчесності, зміни дизайну гімназії тощо.

Проєкт річного плану роботи закладу з метою внесення до нього пропозицій від учасників освітнього процесу, розміщується на вебсайті гімназії в розділі «Громадське обговорення».

Результати стану роботи з окремих питань річного плану є предметом обговорення на педагогічній раді гімназії, на засіданнях ради гімназії, на виробничих нарадах при директорові, на засіданнях науково-методичної ради, методичних комісії тощо.

 

Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм

За результатами анкетування з’ясовано, що більшість учасників освітнього процесу задоволені загальним психологічним кліматом закладу освіти: 94 % педагогів вважають, що керівництво та педагогічні працівники співпрацюють і забезпечують зворотній зв՚язок щодо їхньої співпраці, решта погоджуються з тим, що це переважно так; 97 % вчителів зазначають, що розбіжності, які виникають між ними та керівництвом закладу, вирішуються конструктивно; 84 % вважають, що можуть без побоювань висловлювати власну думку, навіть якщо вона не співпадає з позицією керівництва.

Керівництво закладу  доступне для спілкування з учасниками освітнього процесу, представниками місцевої громади.

100 % педагогічних працівників зазначають, що керівництво гімназії відкрите для спілкування. 67 % батьків вважають, що їм завжди вдається поспілкуватися з керівництвом гімназії і досягти взаєморозуміння, 28 % зазначають, що це відбувається періодично.

36 % учнів вважають, що керівництво гімназії доступним та відкритим до спілкування, 44 % погоджуються з тим, що це переважно так.

Директор гімназії вчасно розглядає звернення учасників освітнього процесу та вживає відповідних заходів реагування.

 

Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку

педагогічних працівників

Відповідно до штатного розпису в гімназії укомплектовано кадровий склад для забезпечення реалізації освітньої програми, вакансії відсутні, всі працюють за фахом. Зазначена інформація відображена на вебсайті гімназії.

Керівництво гімназії застосовує заходи матеріального та морального заохочення до педагогічних працівників: преміювання, грамоти, подяки, подання на відомчі нагороди, відзнаки тощо. 91 % педагогічних працівників задоволені мотиваційними заходами, які практикуються у закладі освіти, 9% – переважно задоволені.

Директор і педагогічна рада закладу створюють умови для підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників. Розроблений, затверджений та оприлюднений орієнтовний план підвищення кваліфікації з урахуванням пропозицій педагогічних працівників. Загальний обсяг коштів, передбачений для підвищення кваліфікації працівників закладу освіти, оприлюднено на вебсайті закладу освіти.

      У ЗО забезпечуються можливості для професійного розвитку педагогічних працівників. Практично всі педагогічні працівники (97%) вважають, що у закладі освіти створені умови для постійного підвищення кваліфікації, чергової та позачергової атестації педагогів.

 

Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою

За результатами анкетування, проведених інтерв’ю, спостережень визначено, що в ЗО створено демократичне освітнє середовище. Переважна більшість учасників освітнього процесу вважають, що їхні права в закладі освіти не порушуються. Майже всі учасники освітнього процесу вважають, що їхні права у ЗО дотримуються: 100 % педагогічних працівників; 94 % батьків вказують, що їхні права практично не порушуються, 5 % батьків вважають, що їхні права інколи порушуються, але вирішуються; 99 % учнів вважають, що їхні права у закладі освіти дотримуються.

Переважна більшість учасників освітнього процесу вважають, що їхні пропозиції враховуються під час прийняття управлінських рішень. Зокрема 90 % опитаних педагогічних працівників вважають, що керівництво враховує їхні пропозиції щодо підвищення якості освітнього процесу, 9 % вважає, що керівництво переважно враховує такі пропозиції.

53 % опитаних батьків вважають, що гімназія завжди враховує їхню думку під час прийняття важливих управлінських рішень, 42 % батьків вважають, що враховує частково.

Керівництво створює умови для діяльності органів громадського самоврядування в гімназії та сприяє їхній участі у вирішенні питань діяльності закладу, створює умови для здійснення дієвого та відкритого громадського нагляду за діяльністю закладу. У гімназії       функціонують рада закладу, батьківські комітети гімназії і класів, Парламент гімназії, Фонд підтримки діяльності Житомирської гуманітарної гімназії № 1 «Пошук», наукове товариство учнів «Науковий всесвіт».

Загальногімназійна конференція щорічно визначає основні напрямки діяльності закладу. Ініціативи Парламенту гімназії (органу учнівського самоврядування) та батьківських комітетів враховуються у процесі розроблення стратегії розвитку гімназії та річного плану роботи закладу.

Керівництво підтримує конструктивні освітні ініціативи учасників освітнього процесу. Всі педагоги зазначають, що керівництво підтримує їх ініціативи щодо розвитку закладу і місцевої громади.

Переважна більшість учнів бере активну участь у заходах, що організовуються в гімназії (екскурсії, майстер-класи, походи в кіно, спортивні свята, конкурси талантів, вистави тощо). 67 % школярів беруть участь у цих заходах з власної ініціативи. Батьки та гімназисти беруть участь у заходах місцевої громади: спортивних святах, конкурсах, фестивалях, зокрема в 2020/2021 рр. гімназія брала участь у проєкті «TUMI: шлях до школи», спрямований на розвиток локальної інфраструктури та спроможності окремих ЗЗСО Житомирської міської ради щодо переходу до сталого та безпечного способу пересування дітей та батьків до закладів. У межах проєкту перед центральним входом закладу було встановлено паркувальні місця для велосипедів.

Режим роботи закладу враховує потреби учнів. Розклад навчальних занять розроблений з урахуванням вікових особливостей учнів, сформований відповідно до освітньої програми та річного навчального плану закладу освіти.

У процесі розроблення освітньої програми гімназії враховується думка учасників освітнього процесу.

44 % батьків брали участь у визначенні курсів за вибором і факультативів, 37 % – профілю навчання, 15 % – вибіркових навчальних предметів (інтегрованих курсів), 13 % – у визначенні освітньої програми. Відповідно 20 % учнів брали участь у визначенні профілю навчання, 19 % – курсів за вибором і факультативів, 14 % – тематики гуртків.

У гімназії застосовуються різні форми організації освітнього процесу, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання.

У гімназії за заявами батьків (учнів) реалізуються індивідуальні освітні траєкторії здобувачів освіти. Керівник гімназії забезпечує розроблення та затвердження індивідуальних навчальних планів, запроваджує індивідуальні форми здобуття освіти (педагогічний патронаж, екстернат). Індивідуальні навчальні плани враховують потреби учнів.

 

Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності

У гімназії схвалено педагогічною радою та затверджено наказом директора Положення про академічну доброчесність. У закладі також створено комісію з академічної доброчесності, розроблено план її роботи на 2021/2022 н.р.

У гімназії проводяться освітні та інформаційні заходи, спрямовані на формування в учасників освітнього процесу академічної доброчесності.

Учні та педагогічні працівники поінформовані щодо необхідності дотримання академічної доброчесності. Зокрема 85 % учнів зазначають, що з ними проводяться бесіди про важливість дотримання академічної доброчесності (неприпустимість списування та плагіату, необхідність вказувати джерела інформації, які використовуються тощо), водночас решта опитаних вказують на епізодичність такої роботи.

Керівництво гімназії забезпечує проведення освітніх та інформаційних заходів, спрямованих на формування в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.

Протягом 2021/2022 н.р. проводилась інформаційно-роз’яснювальна робота з даного питання серед здобувачів освіти (виховні години «Чесність починається з тебе» (8 кл.), «Де і коли нас чекає плагіат» (5-7 кл.), «Академічна доброчесність – шлях до успіху» (9-11кл.)), на батьківських зборах батьків учнів 1-11 класів («Академічна доброчесність – запорука успіху в сучасному освітньому середовищі» протокол №1). До цієї роботи залучались викладачі університету «Україна», які провели тренінг з академічної доброчесності для учнів 10-А кл..

Учні зазначають, що вчителі і керівництво закладу інформують їх про негативне ставлення до корупції на навчальних заняттях (50 %), позаурочних заходах (24 %), бесідах (49 %), бесідах із запрошенням гостей (27 %), через електронні ресурси (20 %), індивідуальну роботу (9 %).

Виходячи з вищезазначеного, колектив Житомирської гуманітарної гімназії № 1 визначив перед собою пріоритетні напрямки роботи на 2022/2023 навчальний рік. Пропоную для для ознайомлення з ними звернутись до документа «Річний план», який опублікований на сайті закладу.

Ми готові до нових здобутків і звершень.

Щиро вдячна за співпрацю.

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.